Studoval kompozici na Janáčkově konzervatoři v Ostravě, na Královské konzervatoři v Haagu, na vídeňské Universität für Musik und darstellende Kunst nebo na americké California Institute Of The Arts v Los Angeles. V roce 2014 absolvoval doktorské studium kompozice na brněnské JAMU s disertační prací s názvem „Teorie a praxe současných hudebních ansámblů s vlivy autorských osobností“, která popisuje fenomén autorských ansámblů, zkoumá možnosti synchronizace hráčů, syntézu tradiční, proporční a grafické notace nebo prvek aleatoriky ve složce metra.
V roce 2004 a 2005 se účastnil Mezinárodních kurzů pro skladatele a perkusionisty v Trstěnicích. V roce 2005 a 2007 mu bylo uděleno stipendium na festivalu Ostravské dny nové hudby, na kterém Janáčkova filharmonie premiérovala jeho orchestrální skladby An Ancient Calligraphy (2007) a Naklonit si Nebesa (2009).
V květnu 2011 se ve Frankfurtu účastnil projektu s názvem Where from? Where to?– Myths. Nation. Identities se světoznámým německým Ensemble Modern (Frank Zappa, Heiner Goebbels…) a dirigentem Peterem Eötvösem, na jehož objednávku následně zkomponoval skladbu Mašín Gun (Seven Rituals for purging the Czech Lands from the Spirit of Communism). Skladba měla premiéru v prosinci 2012 na festivalu Musica Viva v Mnichově. Koncert byl zaznamenám Bavorským rozhlasem a vysílán v přímém přenosu na Českém rozhlasu Vltava.
V roce 2011 založil autorský soubor Dunami Ensemble, se kterým provedl na objednávku festivalu NODO New Opera Days Of Ostrava 2012 svou opera-instalaci Eva a Lilith. Skladba byla nahrána a odvysílána Českým rozhlasem Vltava. V roce 2015 složil na vlastní libretu další komorní operu-instalaci pro Dunami Ensemble s názvem Chata v Jezerní kotlině. Skladba je volně inspirována knížkou Jaroslava Foglara a měla premiéru na festivalu Music Olomouc.
V roce 2014 založil Kytarový Institut, soukromou školu a kreativní prostředí pro strunné drnkací nástroje, kompozici a improvizaci. V roce 2006 založil kapelu Koistinen, jejíž debutové CD Fisher produkoval David Koller. Pod pseudonymem Iszek Baraque se věnuje také experimentální rockové hudbě a v současnosti pracuje na sólovém albu. Jako kytarista se podílel na nahrávání filmové hudby, hraní se symfonickým orchestrem či realizaci hudebně-divadelních představení. Spolupracoval např. s Davidem Kollerem, Michalem Pavlíčkem, Vladivojnou La Chia, Kateřinou KATT Chrobokovou, The Tap Tap a dalšími.
V roce 2016 vydal profilové 2-CD s názvem “František Chaloupka: Selected Works 2006-2015”. CD s kompozicemi vzniklými na objednávku českých i zahraničních hudebních souborů obsahuje převážně živé nahrávky skladeb pro komorní a symfonický orchestr. CD vydal jako svou prvotinu label K.I. Records Kytarového Institutu. Obahuje také studiovou verzi klavírní skladby „Zatímco krajina se chvěla v mokré kápi“, která vznikla pro taneční představení Básníci města jako pocta básnikovi Ivanu Blatném. Představení mělo několik repríz v brněnské Vile Tugendhat, pro kterou vzniklo.
Jeho skladby byly provedeny např. Janáčkovou filhramonií Ostrava, Moravskou filharmonií Olomouc, Filharmonií Hradec Králové, soubory Ensemble Modern, IEMA International Ensemble Modern Academy, Prague Modern, VENI Academy, The New Century Players Los Angeles, Dunami Ensemble a dalšími.